LITE HISTORIA

Arbmans har varit en fullservicebyrå sedan 1953 och är därmed en av de byråer som har funnits längst på den svenska reklambyråmarknaden. Det första kontoret låg i Solna och leddes av Stig Arbman. I början av 1960-talet började man tala om ”den kreativa revolutionen” på framför allt byrån DDB i New York. Reklamen hade då länge innehållsmässigt bestått mest av glada tillrop, naiva dumheter, slogans och rena överdrifter. Den nya reklamen utgick ifrån att även konsumenter är tänkande varelser och blandade humor med saklighet på ett helt nytt sätt. Bland annat lanserades Volkswagen under begreppet ”Think small”, som var tvärtemot rådande tänkande när det gällde bilreklamen.

De nya idéerna anammades på Arbmans av några medarbetare med Leon Nordin i spetsen. Även här var det ett bilmärke som anslog den nya tonen: en liten ful och spartansk Renault, som såldes till lågpris, kallades i annonsrubrikerna för ”Skrytbilen”. Arbmans framgångar började och byrån växte med nya kunder och nya medarbetare, som förstod kraften i kreativ reklam. Man sopade hem priser i alla reklamtävlingar och än idag är Arbmans den byrå som har flest utnämningar i den svenska Guldäggstävlingen. Arbmans införde timdebitering som betalningssystem och lät förmedlings- provisionerna gå tillbaka till kunderna. Vilket var något helt nytt och sensationellt. Malmö-kontoret öppnade 1967.

 

Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv
Arkiv